Proč je benzín drahy? Na tuto otázku se průběhem několika let mění odpověď. Nejdříve si řekneme jak se vlastně cena beznínu a nafty vlastně vypočítává.
Cena se skládá následovně:
- Samotná cena pohonné hmoty – Něco stojí ropu vytěžit a následně jí zpracovat, do toho je nutné započítat i její transport ropovodem.
- Distributorská marže – Když dorazí benzín anebo nafta do České Republiky, koupí jí distributor. Prostě nějaká benzínka, která jí bude prodávat dále nám. Jako každý obchodník si musí naúčtovat své náklady (přeprava, uskladnění, elektřina, zaměstnanci) a pár haléřů jako zisk.
Dejme tomu, že náklady na výrobu jsou 16 korun a distribuční síť si naúčtuje další 2 koruny. Celkem to máme 18 korun.
Pohonné hmoty jsou zvláštní komodita, podobně jako tabák anebo alkohol a proto je zatížená takzvanou spotřební daní. Ta je v současnosti 48%. Náš litr benzínu, který stál 18 korun, tedy musím o 48% zdražit, aby stát dostal svou část.
18 * 1,48 = 26,68
Jenomže jako velká většina zboží a služeb se i pohonné hmoty podléhají DPH. Je tak trochu paradoxem, že se DPH k ceně přičítá teprve poté, co je připočtena spotřební daň. Ale jednou je to u nás takto vymyšleno, tak se nedá svítit. Na benzín a naftu se vztahuje DPH 20%
26,68 * 1,2 = 32,02
Takže tu máme výsledek. Z 32 korun, získá stát 14 korun a 18 jsou náklady na jeho výrobu a distribuci k nám. Samozřejmě to jdou daně přímé. Stát získá ve skutečnosti peněz víc (daň z příjmu distributora, pak zaměstnance, který nám to prodal atd.). Pro účely našeho příkladu to ale stačí.
Kdy benzín zlevní?
Nejvíce pocítíme jakoukoliv slevu, pokud spadne cena za výrobu anebo distribuci. Největší šance je právě výroba. Distributoři jsou totiž tlačení konkurenčním bojem nejen mezi sebou, ale třeba i zahraničními pumpami, které mají výhodu v nižších daních. Na cenu výroby má vliv světový trh, kde se s ropou obchoduje na světových burzách. Je to v podstatě komodita, kterou se snaží spekulanti za levno nakoupit a draze prodat. Možná si je představíte jako zlé obchodníky, ale ve skutečnosti jsou důležitou součástí celé ekonomie. V podstatě by se dalo zjednodušeně tvrdit, že snižují dlouhodobé dopady.
Jako každá komodita, by i ropa zlevnila, pokud by jí bylo na trhu dostatek. Jenomže to si země vyvážející ropu nedovolí. Budou těžit přesně tolik, aby si udržela mírný růst.
Další možnost na slevu jsou distribuční sítě, které zvláště v určitých lokacích, kde nehrozí velké konkurenční boje nenápadně zdražují. Využívají i turistické sezóny. Ti by se teoreticky daly donutit ke slevě, pokud by se lidé rozhodli třeba týden nejezdit. Benzín totiž do ČR průběžně proudí a mají jej nasmlouvaný. Pokud by se začal hromadit, začal by jim být na obtíž a zvláště menší benzínky by museli zlevnit, protože by jej neměli kam dávat. Což sice zní hezky, ale něco takového se nestane.
No a pak tu máme stát, který dostává poměrně slušné peníze z obou daní. Spotřební daň je pro něj důležitá a hýbat s ní nebude. Pokud by jsme měli skutečnou vládu, která stojí o to, aby se nastartovala ekonomika spíše by snížili DPH než spotřební daň.