Spotřebitelská soutěž pořádají firmy v rámci svých reklamních aktivit. Snaží se upoutat pozornost jejich stávajících zákazníků a získat nové. Zároveň se ale snaží vyhnout všem aspektům spotřebitelské loterie, která je definována zákonem č. 202/1990 Sb ve sbírce o loterií.
Na rozdíl od loterie totiž spotřební soutěž není administrativně ani byrokraticky tak náročná. Má volnější pravidla a nepodléhá regulaci. Důležité je hlavně nastavení pravidel pro výběr výherce. Mezi nejdůležitější odlišnosti patří zejména odstranění jakéhokoliv elementu náhody ze soutěžní otázky.
Mezi nejoblíbenější formy spotřebitelské soutěže je každý Xtý, který splní nějakou podmínku vyhrává anebo, ten kdo koupí nejvíce výrobku během určitého období vyhrál a ten kdo bude nejblíže nějaké hodnotě, jejíž hodnota není určena náhodou. Ovšem poslední varianta je často zavádějící a například v případě tipování předpovědi počasí už se může jednat o sázku. Pomyslná hranice je zde velice tenká, zvláště pokud je podmínkou účasti i zakoupení produktu či službu (peněžní plnění).
Pokud by spotřebitelská soutěž byla označena za loterii je nutné jí oznámit na finančním úřadě do 15 dnů před jejím zahájením. Rozhoduje však finanční limit.
Mezi loterií a spotřebitelskou soutěží je často jen malý rozdíl z důvodu odhadnutelnosti výsledku. Někdy může soutěžící použít metodu určitého výpočtu na základě veřejně dostupných dat a z velké části eliminovat prvek náhody. Častým příkladem je „Kdy se prodá miliontý výrobek?“ Člověk se znalostí trhu, výrobních kapacit a distribuce může dojít k velmi blízkému datu. Naopak člověk, který nemá žádné zkušenosti si pouze tipne. V tomto případě, je však výsledek pevně daný, takže se jedná o spotřebitelskou soutěž.
Velmi oblíbenou formou spotřebitelské soutěže je také hlasování o výherci. Například společnost vyhlásí soutěž o nejlepší kresbu a pak dá veřejnosti možnost hlasovat. Pokud však bude přidání návrhu do soutěže podmíněné zakoupením předmětu může se jednat o loterii. Většinou však záleží také na výkladu pravidel.
Obecně je dobré se poradit s odborníkem. Důležité je vhodné navrhnutí podmínek, které musí být u spotřebitelské soutěže. Právě v nich najdete přesné definice o prvku náhody, účasti a volbě výherce.